Wikia

40px-Wiki.png Deze pagina gebruikt inhoud van de Avatar Wiki. Het originele artikel kan gevonden worden op Iroh. De lijst van auteurs kan gevonden worden op de geschiedenispagina. Net zoals op de Nickelodeon Wiki, is de tekst van de Avatar Wiki beschikbaar onder de Creative Commons Attribution-Share Alike License 3.0.
300px-Iroh0001.png

Iroh was een voormalig generaal, voormalig kroonprins van de Vuurnatie, de groot meester (Lotus) van de Orde van de Witte Lotus, een vuur stuurder en een mentor voor zijn neef Zuko. Hij verkreeg de titel "Draak van het Westen", nadat hij een draak wist te vermoorden. Iroh is de oudere broer van Ozai en oudste zoon van Vuurheer Azulon. In feite was het de bedoeling dat hij Azulon op zou volgen als Vuurheer, maar omdat zijn zoon, Lu Ten stierf tijdens de invasie van Ba Sing Se, had hij geen erfgenaam meer en wist zijn broer Ozai een manier te vinden om aan de macht te komen. Vanaf dat moment trok Iroh zich terug en bracht veel tijd door met zijn neef die op zoektocht ging naar de Avatar om zijn eer bij zijn vader te bewijzen. Echter nadat de twee, twee jaar lang met elkaar hadden doorgebracht, verraadde Zuko hem om weer terug te komen in de Vuurnatie, waardoor Iroh opgesloten werd in de gevangenis van het koninklijke paleis. Op de Dag van de Zwarte Zon wist Iroh zichzelf te bevrijden uit de gevangenis nadat hij zichzelf in vorm had getraind en ging naar de Orde van de Witte Lotus waar hij lid van was. Vanaf dat moment besloot hij samen met de Orde van de Witte Lotus om Ba Sing Se te veroveren in de naam van het Aarderijk wat hen gelukt was en vergaf Zuko voor zijn verraad.

In tegenstelling tot andere leden van de Vuurnatie, vooral in zijn familie, is Iroh erg spiritueel. Hij zoekt naar een balans van de vier elementen. Hij heeft de Avatar en zijn team verschillende keren geholpen en voor dit werd hij gezien als een verrader in de Vuurnatie.

Na de traumatische dood van zijn zoon prins Lu Ten, zag Iroh zijn neef als zijn eigen zoon. Iroh heeft geprobeerd invloed te krijgen om Zuko's keuzes en vond dat hij zijn eigen lot moest kiezen in plaats dan dat, dat anderen van hem verwachten.

Around Wikia's network

Random Wiki