Wikia

1289296716 652.jpg

SpongeBob SquarePants is een tekenfilmserie 2002 door Nickelodeon wereldwijd wordt uitgezonden, met in de hoofdrol een gele spons die op de bodem van de zee leeft. De serie wordt sinds 1999 geproduceerd.

Serie Edit

Diep in de oceaan in het stadje Bikinibroek (Engels: Bikini Bottom) woont een vierkante, gele zeespons  met de naam SpongeBob SquarePants. Hij woont daar in een ananas, hij woont in de straat:Zeestraat 12, samen met zijn huisdier, de katachtige zeeslak Gerrit. SpongeBob houdt van zijn werk als kok bij de Krokante Krab (Krusty Krab)[1]. Hij raakt snel in moeilijkheden en als hij niet op de zenuwen van zijn geflipte buurman Octo Tentakel (Engels: Squidward Tentacles) werkt, belandt hij in geestige en vreemde situaties met zijn zeester-vriend Patrick Ster (Engels: Patrick Star) en de altijd naar sensatie zoekende eekhoorn Sandy Eekhoorn.

Anno 2004 was de serie een ware hype: in de VS, maar ook in Nederland en België. Niet alleen kinderen, maar ook veel middelbare scholieren en studenten zijn fan van de gele spons. Uit onderzoek van Nickelodeon blijkt dat 25% van de kijkers in de VS ouder is dan twintig. Een groep van 700 fans heeft inmiddels ook een 'Kerk van SpongeBob' opgericht.

Er is zelfs een film over (The SpongeBob SquarePants Movie), deze is februari 2005 in de Nederlandse en Belgische bioscopen in première gegaan. In de supermarkt wordt anno 2005 ook pasta verkocht in de vorm van figuren uit de tekenfilmserie. Inmiddels zijn er ook diverse computerspellen te verkrijgen met Spongebob Squarepants in de hoofdrol. Speciaal SpongeBob Squarepants-Lego ligt ook in de winkels.

De titelsong wordt in de Nederlandstalige versie gezongen door Carol van Herwijnen, in de Engelstalige versie door Pat Pinney (Painty the Pirate's).

PersonagesEdit

Krabs.jpg
  • SpongeBob SquarePants: Hij is een gele zeespons, die in een ananas woont. Hij is altijd erg druk en vrolijk en samen met zijn beste vriend Patrick maakt hij Bikinibroek onveilig. Zijn grootste hobby is kwallenvissen samen met Patrick en hij is dol op zijn werk in de Krokante Krab, het restaurant van meneer Krabs. Bekende uitspraak: "Ik ben er klaar voor!", "Taartaarsaus!" "Anemoontjes!"!
  • Patrick Ster: Hij is de buurman en de beste vriend van Spongebob. Met zijn simpele en onnozele uiterlijk en manier van doen, komt hij erg dom, maar grappig over. Hij geeft Spongebob Squarepants vaak raad, hoewel dat geen goede raad is.
  • Octo Tentakel: Hij is een inktvis, en woont tussen Spongebob en Patrick in. Hij is algemeen chagrijnig en saai. Zijn hobby's zijn kunst en klarinet spelen, wat hij na veel oefenen nog niet echt zuiver kan. Spongebob en Patrick hebben het goed met hem voor, en willen graag zijn vriend zijn, maar hierdoor komen ze steeds in de problemen. Octo wil zo min mogelijk met hen te maken hebben.
  • Eugène H. Krabs / Meneer Krabs: Een gierige rode Krab. Hij woont in een anker, runt de Krokante Krab en is dus de baas van Spongebob. Zijn dochter heet Parel en is, in tegenstelling tot hem, een walvis.
  • Sandy Wang: Een eekhoorn uit Texas, die is verhuisd naar de bodem van de zee. Omdat ze een landdier is, draagt ze een zuurstofhelm. Om dezelfde reden woont ze ook in een onderzeese koepel van plexiglas. Sandy is gek van karate en is erg sterk.
  • Sheldon J. Plankton: Een kleine duivelse Plankton (Hij heet ook Plankton, toevallig!) die de Maat Emmer (Engels Chum Bucket) als restaurant runt. Deze loopt niet goed en daarom wil hij het recept van de Krabburger stelen. Zijn voornaam is Sheldon, maar die hoor je bijna nooit. Wanneer Karen, zijn computervrouw, die voornaam voor het eerst hoort in de aflevering "Planktons Leger", lacht ze Plankton zo hard uit dat Sheldon haar stekker eruit trekt.
  • Parel Krabs: De dochter van Eugène Krabs die een walvis is. Ze is een echt tienermeisje die niet verder denkt dan jongens en populair zijn. Als ze huilt overstroomt de hele boel aangezien ze een walvis is.
  • Gerrit: De huisslak van Spongebob die zich als een kat gedraagt. Het is een blauwe slak met een roze huisje, die vaak slimmer overkomt dan Spongebob zelf.
  • Mevrouw Puff: De rijinstructrice van Spongebob. Als Spongebob iets fout doet blaast ze op. Dit gebeurt maar al te vaak aangezien Spongebob na vele lessen nog steeds een wegpiraat is.
  • Karen: De computervrouw van Plankton. Bedenkt al z'n plannen en de techniek (bijv. de ingrediëntscanner) komt van haar.
  • Meerminman: Is een gepensioneerde superheld die soms nog denkt dat hij het nog is. Hij is de wederhelft van het duo Meerminman en Mosseljongen. Als hij het woord het kwaad hoort wordt hij helemaal gek.
  • Mosseljongen: Samen met Meerminman bestreed hij het kwaad in de oceaan. Nu wonen ze in een verzorgingstehuis. Mosseljongen wordt behandeld als een baby wat hij niet leuk vind en dreigt soms zelf over te gaan tot het kwaad.
  • De Vliegende Hollander: Het groene spook dat op een spookschip (dat ook De Vliegende Hollander heet) de bodem van de oceaan teistert.
  • Moeder SquarePants: SpongeBobs moeder.
  • Vader SquarePants: SpongeBobs vader.
  • Oma SquarePants: SpongeBobs oma. Zij was een keer te zien in de aflevering dat Spongebob naar zijn oma ging. Ze is bekend om haar koekjes.
  • Oma Krabs: Meneer Krabs' moeder. Van haar is bekend dat ze in een aflevering een relatie had met Sheldon Plankton.
  • Leendert de Kreeft: De strandwacht en een goede vriend van Sandy. Leendert houd ook van Bodybuilden.
  • Don de walvis: Leenderts beste vriend.
  • Scooter: Is een surfer die vaak te vinden is op het strand en dan ook vaak voorkomt in Spongebob Squarepants.
  • Tom, Fred, Nancy en de Oude Jenkins: De vaste klanten van de Krokante Krab.
  • Gill Gilliam: De doktersvis.

StemvertolkingEdit

De Nederlandse stemmen
De Engelse stemmen

Afleveringen Edit

Spongebob Top 100 Edit

In het weekend van 27 en 28 oktober 2007 werd op de Nederlandse zender Nickelodeon de "Spongebob Top 100" uitgezonden. Kijkers konden de hele maand oktober via internet stemmen op hun favoriete afleveringen. De aflevering 'Krabby Land' waarin Meneer Krabs een eigen pretpark opent, veroverde de eerste plaats.

Prijzen Edit

  • Nederlandse Kids Choice Awards (categorie Beste Cartoon):
    • Nominatie: 2004, 2005, 2007
    • Winnaar: 2004

ReferentiesEdit

  1. Krusty Krab wordt in de Nederlands gesproken versie in enkele afleveringen ook wel vertaald met Korstige Krab

Around Wikia's network

Random Wiki